Jak działa reklama, czyli nie daj się ogłupić!

Czy oglądasz reklamy?
Czy zastanawiasz się nad tym jakie są ich przesłania?

W niniejszym wpisie chciałbym zastanowić się nad działaniem reklamy w życiu. Tej reklamy, którą najczęściej można zobaczyć w godzinach największej odpowiedzialności programów telewizyjnych.
Reklamy krzyczą! Ich wrzask słychać wszędzie! Wdzierają się w życie każdego człowieka. Nieważne w jakim wieku. Już małe dziecko, które ciągle siedzi przed telewizorem, nasyca się widokiem klocków lego, wszelkiej maści lalek, słodyczy, tabletów, telefonów. I pragnienie ich posiadania rozbudza wyobraźnię. Tato, mamo, ja to chcę, ja muszę to mieć. Świat goni coraz szybciej. W sklepach wszystkiego jest pod dostatkiem, produkty bankowe coraz trudniej sprzedać, ponieważ już praktycznie każdy je ma.
Reklamodawcy płacą więc fortuny, aby ich reklamy działały podprogowo, wywołując pożądane reakcje
u potencjalnych klientów. Odwołują się więc do tradycji, historii, poczucia bezpieczeństwa.

Czy zetknąłeś się z reklamą Nest Banku?

W reklamie widzimy rodzinę, a konkretnie wnuczka i dziadka. Wnuczek znajduje monetę 1 złotową, dziadek spogląda na orła, mówiąc, że jest to królewski ptak i zasługuje na solidne gniazdo. W rodzinie liczy się każda, nawet najmniejsza kwota.
I najważniejsze w tym spocie reklamowym słowa: „szacunek do pieniądza to podstawa. Tak było zawsze i jest w Nest Banku.”

Mam pytanie?

Czy kilka miesięcy temu znałeś Nest Bank? Ja nie znałem. Myślę, że Ty też nie.
Jak więc można mówić o tradycji i szacunku do pieniądza w Banku, który zaistniał dopiero niedawno.
Wprawdzie istniały inne marki – Smart Bank, BIZ Bank. Ale nad ich tradycjami, musiałbym się głęboko zastanowić. Nie pamiętam w ich wieloletniej historii jakiegoś większego zaangażowania w tworzeniu produktów oszczędnościowych. BIZ Bank był dla mnie bankiem niszowym, który zajmował się obsługą małych firm, udzielając im kredytów na rozwój. Smart Bank z kolei był bankiem detalicznym, działającym zaledwie dwa lata na rynku sług mobilnych.

Jak więc działa ta reklama na oglądające je osoby? Słyszałem, że wiele osób pytanych o Nest Bank, odpowiada, że zna markę, jako istniejącą już na rynku od wielu lat. Że jest to Bank z tradycjami.
Ja oglądając spot, mam wątpliwości co do jego przekazu.
Zgadzam się na pewno, że szacunek do pieniądza to podstawa. Ta podstawa jest obecnie bardzo krucha, można nawet mówić o braku takiego szacunku. Widać to na każdym kroku, zwłaszcza przed świętami, kiedy ludzie nie panują nad swoimi zachciankami. Mają pretekst – święta. Zamiast zająć się rodziną, spotkać z przyjaciółmi, zasiadają przed nowo nabytym telewizorem, każdy członek rodziny w innym pokoju, albo z jakąś grą czy tabletem. Kupują dużą ilość żywności, której znaczna część ląduje w śmietniku. Tak więc niewątpliwie, poprzez edukację finansową, należy przywrócić szacunek dla pieniędzy.
I jeszcze jedno, dla mnie przedstawienie Nest Banku jako Banku z tradycjami, szczególnie w zakresie oszczędności, jest manipulacją, mającą skłonić potencjalnych klientów do skorzystania z jego oferty.
Tak więc kierując się wyborem banku, bierz pod uwagę realne aspekty współpracy, a nie przedstawione w reklamie.

Stanisław Bińkiewicz

O Autorze 

Absolwent Europejskiej Akademii Planowania Finansowego, uzyskał Certyfikat Doradcy Finansowego €FG, Certyfikowany Trener Biznesu, Coach, Konsultant Kryzysowy, Mentor Finansowy

    Znajdź mnie:
  • facebook
  • linkedin
  • skype