Już niewiele materiału zostało do końca opracowania. Obecnie zajmiemy się prognozą przychodów oraz kosztów.
V. Opłacalność i efektywność ekonomiczna przedsięwzięcia
3. Wykonalność ekonomiczno-finansowa
Prognoza przychodów z planowanej działalności
Uwagi.
W tym punkcie musimy przedstawić założenia przychodów ze sprzedaży produktów, usług.
W tabeli należy przygotować wyliczenia prognozy 3 letniej. Jednak co ważne, nie są to lata kalendarzowe, ale pełne lata działalności firmy. Warto zastanowić się jakie wpisać rodzaje usług, albo sprzedawanych produktów/Jakie zastosować ceny. W wielu przypadkach proponuję je uśredniać, aby nie było konieczności wpisywania zbyt dużej ilości pozycji, co będzie związane ze żmudnymi wyliczeniami. Przykład: sklep warzywno – owocowy sprzedaje zarówno warzywa jak i owoce, które mogą być sprzedawane w sztukach lub w kilogramach. Wtedy dzielimy produkty na warzywa w szt., warzywa na kg, warzywa w pęczkach, w każdej grupie wybieramy najczęściej występujące, i uśredniamy cenę.
Np. ananas – 8 zł/szt.
awokado – 5 zł/szt.
granat 6 zł/szt.
mango – 5 zł/szt.
Średnia cena owoców sprzedawanych na sztuki, wynosi 24 zł/4 = 6 zł
Np. w budowlance, niektórzy z uczestników projektów dają ceny poszczególnych usług, np. usługi układania płytek, gładź szpachlowa, montaż sufitu podwieszanego. Inni z kolei dają średnią cenę lokali, np. średnia cena remontu łazienki, roboty wykończeniowe – mieszkanie do 50 m2, mieszkanie do 75 m2, itp. Następnie ustalana jest wielkość sprzedaży i prognoza wyniku.
Ważne, aby zwrócić uwagę, iż w ostatniej pozycji w pierwszym roku działalności wpisujemy wsparcie pomostowe, które ma wpływ na wielkość sprzedaży. W kolejnym roku należy pamiętać, aby sprzedaż była większa, co najmniej o wartość tego wsparcia. W innym przypadku nastąpi regres.
W tabeli należy uzasadnić, dlaczego przyjęliśmy takie założenia.
Poniżej przykład firmy wykonującej meble na wymiar:
L.P. | Produkt/usługa | Rocznie (I rok działalności) | Rocznie (II rok działalności) | Rocznie (III rok działalności) | |||
Ilość | Wartość sprzedaży | Ilość | Wartość sprzedaży | Ilość | Wartość sprzedaży | ||
1 | Meble kuchenne lakierowane 6mb. | 3 | 39600 | 4 | 58080 | 6 | 95832 |
2 | Meble kuchenne z płyty fornirowanej 6mb | 3 | 44400 | 4 | 65120 | 6 | 107448 |
3 | Szafka łazienkowa lakierowana 1mb | 12 | 18000 | 16 | 26400 | 20 | 36300 |
4 | Szafa z drzwiami przesuwnymi 3mb |
6 | 25440 | 9 | 41976 | 11 | 56434 |
5 | Garderoba z płyty laminowanej 4mb | 6 | 32340 | 8 | 47432 | 10 | 65219 |
6. | Wsparcie pomostowe | 1 | 13800 | ||||
SUMA | 31 | 173580 | 41 | 239008 | 53 | 361233 | |
Uzasadnienie | Meble pod wymiar są wykonywane zgodnie z indywidualnymi gustami oraz preferencjami klientów, dostosowane do warunków pomieszczenia, w którym przewidziano montaż. Dlatego też czynniki, które kształtują ceny mebli na wymiar, są zróżnicowane, wykonawcy biorą pod uwagę przy ich ustalaniu szereg parametrów, w tym także swoje koszty funkcjonowania. Na ceny wpływają więc: materiały konieczne do ich wykonania, ich rodzaj, wymiary oraz długość zabudowy, jak również transport i montaż. Istotny wpływ mogą mieć również wykorzystane mechanizmy do przesuwania szuflad, zamknięć oraz doświetlanie elementów. Ze względu na różnorodność wzorów, do prognozy przyjąłem standardowe meble, najczęściej wykonywane. Przy kalkulacji cen, wziąłem pod uwagę branżowe katalogi, moje dotychczasowe doświadczenie a także cenniki ze stron internetowych konkurencji działającej na lokalnym rynku.
W roku wejścia mojej firmy na rynek, zastosuję ceny na poziomie dolnego pułapu cen konkurencji. Będą miały na to wpływ również niższe koszty funkcjonowania. Nie mam rozbudowanego zakładu, nie będę zatrudniał pracowników. W latach kolejnych przewiduję 10 % wzrost cen, co będzie wynikało z większej rozpoznawalności firmy, wzrostu cen materiałów i energii. Przewiduję również możliwość wystąpienia inflacji w związku z panująca pandemią i a także działaniami wojennymi w Ukrainie. Wg moich wyliczeń, 60% ceny stanowi koszt materiałów, ich obróbki, transportu oraz złożenia. Wielkości produkcji wynikają z mojego rozeznania firm lokalnych, ich możliwości, przy założeniu pracy 1 osoby. W pierwszym roku, zdolność produkcyjna z uwagi wejścia na rynek będzie się wahać w granicach 40 – 50% możliwości, w kolejnym roku 60%, w następnym 100%. Wg mojej oceny planowana wielkość produkcji, gwarantuje osiągnięcie zysku oraz będzie miała wpływ na dalszy rozwój firmy. |
Koszty
Opracowując koszty, należy zwrócić uwagę na następujące sprawy.
1. Podane wielkości kosztów obejmują w pierwszym roku również pełne wsparcie pomostowe. Jak wiadomo, wsparcie pomostowe uczestnicy otrzymują w kwotach netto, bez VAT, natomiast w poniższych tabelach, należy również uwzględnić koszty podatku, oczywiście w tych pozycjach w których on wystąpi. Na pewno bez VAT będą składki ZUS, w niektórych przypadkach koszt usług księgowych, polisy OC.
2. W poz. 8 kosztów jest pozycja: „Wartość sprzedanych towarów”. Dotyczy ona osób, które prowadzą sprzedaż i kupują towary np. w hurcie.
Wtedy cena hurtowa zakupu jest tą wartością sprzedanych towarów. W cenie sprzedaży ona będzie ujęta w pozycji przychodów. Różnica między przychodami ze sprzedaży a wartością sprzedanych towarów, jest Waszą marżą, jaką zarobicie na sprzedaży.
L.P. | Wyszczególnienie | Rocznie
(I rok działalności) |
Rocznie
(II rok działalności) |
Rocznie
(III rok działalności) |
1 | Zużycie materiałów | 101860 | 150605 | 225380 |
2 | Zużycie energii | 1200 | 1440 | 1584 |
3 | Wynagrodzenia | 0 | 0 | 0 |
4 | Narzuty na wynagrodzenia | 0 | 0 | 0 |
5 | Usługi obce | 7200 | 7200 | 7200 |
6 | Amortyzacja, w tym jednorazowa amortyzacja | 0 | 0 | 0 |
7 | Pozostałe koszty | 5490 | 7764 | 13986 |
8 | Wartość sprzedanych towarów | 0 | 0 | 0 |
SUMA | 115750 | 167009 | 248150 | |
Uzasadnienie: | W powyżej zaprezentowanej strukturze kosztów działalności przyjąłem następujące założenia: Materiały 1. Koszty materiałów użytych do produkcji mebli, ich obróbki oraz transportu i złożenia, to 60% wartości sprzedaży. z Prognozy przychodów, bez wsparcia pomostowego. Ich wielkość jest następująca: 1 rok – 65806 zł 2 rok – 143405 zł 3 rok – 216740 złMateriały inne /biurowe, BHP/ – w pierwszym roku 100 zł miesięcznie /1200 zł roczne/ w kolejnych latach wzrost po 20% . Paliwo – w pierwszym roku zaplanowałem zużycie 400 zł miesięcznie /w roku 4800 zł, w kolejnych latach wzrost o 20% rocznie. Usługi obce Pozostałe koszty Ważne do składek ZUS!!! Ostatni rok okresu programowania. W tym roku pozostało nam 6 m-cy składek preferencyjnych i 6 miesięcy składki tzw. Duży ZUS. Uwaga? Co to jest ostatnia pozycja kosztów – Wartość sprzedaży w cenach zakupu? |
Na koniec chciałbym przypomnieć uczestnikom projektów, że musza pomyśleć o założeniu konta firmowego. Tutaj jest ciekawa promocja konta firmowego. Warto sprawdzić.
Stanisław Bińkiewicz