Co łączy siatkówkę z prowadzeniem firmy

Przez ostatnie kilka dni, reprezentacja Polski w piłce siatkowej zafundowała swoim kibicom niesamowitą dawkę emocji. Po serii meczów, które mogłyby konkurować z niejednym horrorem,
udało się przedłużyć szanse na olimpijski start. Ja dzisiaj chciałbym przekazać swoje przemyślenia,
jakie zaobserwowałem w trakcie transmisji, stawiając tezę, że zespołowa gra, jaką jest siatkówka
ma dużo wspólnego z funkcjonowaniem małej firmy i wielu przedsiębiorców może brać przykład
z taktyk trenerów, gry zawodników, itp., w swojej codziennej pracy.
W tym artykule chciałem zwrócić uwagę na kilka takich elementów.
1. Cel.
Celem wyjazdu na turniej piłki siatkowej był zaplanowany od dawna. Najważniejszym zadaniem było wygranie turnieju, dającego szansę gry na Olimpiadzie, w najgorszym przypadku zajęcie miejsca, gwarantującego udział w ostatnim turnieju kwalifikacyjnym. Trenerzy obserwowali zawodników grających w klubach, w głowach układali sobie składy na czekające drużynę mecze.
Jednocześnie sztab szkoleniowy obserwował zawodników przeciwnych drużyn, rozpracowując
pod kątem ich umiejętności, słabych i silnych punktów. Tak więc głównemu celowi, przyporządkowane były wszystkie działania trenerów, osób odpowiedzialnych za odnowę biologiczną, managerów przygotowujących mecze sparingowe. Tworzenie drużyny to długi proces, jej trzon bowiem ma gwarantować sukces drużynie nie tylko w jednym turnieju, ale na wielu innych zawodach.

Powołanie do życia firmy, musi też wiązać się z celem. Może nim być realizacja swoich ambicji, pasji, które mają przekładać się na sukces finansowy. Aby ten sukces osiągnąć, należy podjąć szereg działań, które powinny potwierdzić słuszność podjętych działań. Po pierwsze musi być rozeznany rynek, znaleziona nisza rynkowa w której firma zamierza działać. Należy zrobić biznesplan, w którym
powinny być szczegółowo rozpracowane silne i słabe strony, a także szanse i zagrożenia, które albo pozwolą osiągnąć wymierny efekt finansowy, albo doprowadzą do upadku firmy. Statystyki w tej dziedzinie mówią, że co 3 firma upada. Około 40% firm jest zdolna przetrwać 3 lata, pozostałe
znacznie krócej. Dlaczego tak się dzieje? Bo większość właścicieli otwiera firmy, nie mając zaplanowanego celu, bez jej wizji, nie znając potencjalnych klientów.

2. Zespół
Siatkówka, to gra zespołowa. Zawodnicy, którzy grają w drużynie, rozumiejący się bez słów. Często na boisku wystarczają gesty, które pozwalają na szybkie podjęcie decyzji. Podczas meczu trener wraz z całym sztabem trenerskim obserwują zarówno zachowanie swojej drużyny, jak też przeciwnika, korygując ewentualne błędy. Jeśli występuje jakieś słabe ogniwo, typu niedysponowany zawodnik, jakaś niemoc, itp., następuje szybka reakcja. W zespole występuje lider, który kieruje poczynaniami zawodników, zachęca ich do walki, motywuje. Drużyna jest jak pięć palców jednej ręki. To zgrany kolektyw, który w pełni realizuje założenia taktyczne trenera.

W firmie również występuje zespół. Jest to zespół pracowników, realizujących nałożone na nich zadania. Są wśród nich także liderzy, którzy wykazują się dużą inwencją, ambicjami, potrafią motywować do pracy innych. Ale to co bardzo różni drużynę sportową od zespołu pracowników, jest najczęściej motywacja do pracy. To właśnie motywacja pracowników w dużej mierze decyduje o sukcesie finansowym danej firmy. Zawodnicy są zmotywowani finansowo, czego najczęściej nie można powiedzieć
o pracownikach małej firmy. Często zatrudnieni na umowach śmieciowych,  na najniższych stawkach traktują swoją pracę, jako przejściową. Nie angażują się należycie w pracę, wykonując niezbędne minimum. Z opowiadań wielu moich klientów, często wyłania się oraz pracodawcy, którego stać na wszystko, drogie podróże zagraniczne, dobre samochody, nie stać zaś na godziwe opłacenie pracownika. Pracodawcy Ci nie wiedzą, albo nie chcą wiedzieć, że pracownik jest największą wartością w biznesie.

3. System
Żeby drużyna klubowa, czy też Narodowa odniosła sukces, niezbędne jest istnienie systemu, albo powiązanych systemów. System szkoleń, system selekcji graczy do drużyny. Ale najważniejszy jest chyba system współpracy na boisku. Każdy zawodnik ma rozpisane krok po kroku swoje zadania.
Wie jakie jest jego miejsce na boisku, w którym miejscu powinien się znaleźć podczas danej partii meczu. To ustawienia na boisku, zwane również rotacją jest porządkiem zawodników na boisku. Istnieje 6 różnych ustawień, które wyznaczają zadania rozgrywającemu, atakującemu, przyjmującemu, Libero. Od ich współpracy zależy sukces drużyny.

Żeby firma osiągnęła sukces, również jej działania powinny być usystematyzowane. Taki przykład systematyzacji wszelkich czynności można zaobserwować na podstawie działania Mc Donald’s.
Na całym świecie wszystkie placówki wyglądają podobnie, proces przygotowania potraw jest taki sam. System stworzony jest po to, aby obsługę klienta mogła wykonywać osoba o minimalnych kwalifikacjach. A więc otwierając firmę, należy zadbać o to aby jej działania były usystematyzowane.
Należy stworzyć regulaminy pracy i zakresy czynności pracowników. Przekazać im ich zadania.
Dobra obsługa klienta, to poznanie oferty firmy, usystematyzowanie wiedzy, niezbędnej w bezpośrednim kontakcie. Przykładem takiej systematyzacji jest napisanie scenariusza rozmowy z klientem, a więc pytań, które dotyczyć mogą rozpoznania jego potrzeb, przedstawienia oferty.
Mówi się, że:
SUKCES = SYSTEM X SYSTEMATYCZNOŚĆ
Przedstawione powyżej przykłady to tylko kilka elementów, które pokazują że obojętnie, czy na boisku, czy w prowadzeniu biznesu obowiązują te same zasady. One decydują albo o sukcesie albo o porażce.

Stanisław Bińkiewicz

O Autorze 

Absolwent Europejskiej Akademii Planowania Finansowego, uzyskał Certyfikat Doradcy Finansowego €FG

    Znajdź mnie:
  • facebook
  • linkedin
  • skype