Biznesplan – prościej się nie da – Cz. I. Zanim zaczniesz

Czy jesteś uczestnikiem projektu a może będziesz ubiegał się o dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej?
Czy jest to „Biznes z Powerem”? a może inny podobny projekt?

Witam serdecznie uczestników szkoleń indywidualnych w zakresie pisania biznesplanu, w ramach Projektów „Biznes z POWEREM „ przeznaczonych dla młodych osób. To dla nich jest przede wszystkim instrukcja krok po kroku, jako opracować biznesplan. Mam nadzieję, że z przedstawianej treści skorzystają inne osoby, poszukujące wiedzy, chcące napisać projekt swojego biznesu. Na początek jednak trochę spostrzeżeń i rad dla tych, którzy przyszłość wiążą z prowadzeniem własnej firmy.

Podczas dziesiątek szkoleń z przedsiębiorczości, widzę na salach wykładowych osoby, które tak naprawdę nie wiedzą po co zakładają własne firmy. Patrzą z perspektywy pozyskania środków finansowych, nie mając nawet planu na przyszłość, ba nawet w perspektywie tego jednego roku – okresu programowania. Bardzo mało jest osób, które z błyskiem w oczach są w stanie opowiadać o swoim projekcie. Zadaję kilka standardowych pytań, na które powinni znać odpowiedź właśnie wtedy, kiedy chcą się rozwijać jako przedsiębiorcy. I nie ma osób, które gotowe byłyby podjąć dialog , które miałyby coś konkretnego do powiedzenia.
Poniżej przykładowe, ale ważne pytania, na które powinieneś znać odpowiedź już teraz. Nie wtedy, kiedy rozpoczniesz działalność. Znajomość odpowiedzi to Twoje tu i teraz w biznesie.

Zapraszam do działania. Sprawdź swoją wiedze startową.

1. Jak opisałbyś swój biznes nieznajomej osobie w 25 słowach?
2. Jakie były motywy podjęcia decyzji o założeniu działalności gospodarczej?
3. Jakie trendy rynkowe obserwujesz na rynku, i czy twoje działanie wpisuje się w któryś z nich?
4. Co jest największym problemem Twoich klientów, w jaki sposób możesz pomóc im w pozbyciu się
ich frustracji?
5. Skąd masz pewność, że twoje działania będą w stanie zaspokoić potrzeby klientów?
6. Czy znasz swoją konkurencję, jaką ma ona przewagę w stosunku do Twojej firmy, w jakim zakresie
Ty  przewyższasz konkurenta swoją ofertą?
7. Gdzie znajdziesz swoich pierwszych pięciu klientów i dlaczego oni mają akurat wydawać pieniądze
aby kupić od Ciebie, a nie u konkurencji.
8. W jaki sposób zamierzasz zainteresować swoją ofertą potencjalnych klientów?
9. Jaka miarą będziesz w stanie zmierzyć zadowolenie klientów z oferowanych usług, produktów,
towarów.
10. Ile pieniędzy będziesz potrzebował na sfinansowanie pierwszego roku działalności firmy?
11. Jakie są mocne i słabe strony Twojego przedsięwzięcia?
12. W jaki sposób w porę rozpoznasz, ze Twoja firma znajduje się w tarapatach?
13. Jaką wybierzesz formę opodatkowania firmy?
14. Jaki będziesz miał procent zysku?
15. Jak szybko Twój biznes stanie się dochodowy i czy zaplanowałeś wielkość dochodów?

To tylko niektóre pytania, na które trzeba znać odpowiedź, bo bez tego biznes nie ma szans.

Działania, jakie należy podjąć, przed napisaniem biznesplanu.

  1. Zaopatrz się w program Word. Od kilku lat prowadzę zajęcia w różnych projektach i wiem, że
    inne programy, kompatybilne typu Open Office, czy Libre Office, „rozwalają” biznesplan.
    Nieprawidłowo formatowany jest tekst, ucinane tabele. Tylko Word zapewnia właściwe
    wypełnienie formularza.
    2. Druk biznesplanu, jak też innych niezbędnych dokumentów, znajdują się na stronie projektu.
    Jest to jedyna opcja – nie szukaj wzoru gdzieś na innych stronach internetowych.
    3. Przed wypełnieniem biznesplanu, przeczytaj Regulamin Projektu.
    Zwróć uwagę na najważniejsze sprawy, w tym m.in. na zabezpieczenie dotacji przed podpisaniem umowy, na co można wydać pieniądze z dotacji oraz wsparcia pomostowego.
    Zapoznaj się też z kartami oceny formalnej i merytorycznej, aby wiedzieć, na co należy zwrócić uwagę, aby biznesplan został przyjęty i poddany ocenie. Szczególnie zwracam uwagę na pełne wypełnienie wszystkich rubryk, nie modyfikowanie druku poprzez dopisywanie tekstu chociażby pod tabelami, co może być potraktowane jako błąd formalny.
    Przeczytaj również „Standard oceny biznesplanu w projekcie”. Jest w nim niezbędne minimum treści.
    Jeśli napiszesz minimum, dostaniesz minimum punktów. Jeśli spojrzysz na swój projekt z szerszej perspektywy, dostaniesz wyższą ocenę.

Jeszcze jedna uwaga. Ja jako osoba często biorąca udział w komisjach oceny biznesplanu zwracam uwagę na to, czy biznesplan był pisany samodzielnie, czy przez inne osoby. To od razu rzuca się w oczy, ponieważ często pewne treści są kopiowane z innych biznesplanów i nie zawsze współgrają z całością. Ja osobiście bardziej cenię te, które uczestnik pisze sam, nawet, nawet trochę nieporadnie, ale z sercem.
Biznesplan składa się z dwóch części – marketingowej i finansowej. Obie muszą być ze sobą spójne. Jeśli w planie marketingowym podajemy np. koszt działań marketingowych, musi ona być odzwierciedlona w części kosztowej. W treści biznesplanu pewne elementy się powtarzają, ale trzeba dokładnie czytać treść poleceń, ponieważ ujmują je z innej perspektywy, najpierw ogólnikowo, potem szczegółowo.

Tyle informacji w pierwszej, wstępnej części, w kolejnych będę omawiał poszczególne punkty biznesplanu.

Stanisław Bińkiewicz

 

O Autorze 

Absolwent Europejskiej Akademii Planowania Finansowego, uzyskał Certyfikat Doradcy Finansowego €FG, Certyfikowany Trener Biznesu, Coach, Konsultant Kryzysowy

    Znajdź mnie:
  • facebook
  • linkedin
  • skype