Biznesplan – prościej się nie da – Cz. III. Analiza marketingowa c.d.

III. Pomysł na biznes – analiza marketingowa c.d.

Możliwości rozwoju produktu/usługi/oferty jak i samej firmy w perspektywie2 lat.

Uwaga!!! Warto poszperać w Internecie i poszukać informacji / raportów na temat rynku, na jakim zamierzasz działać. To z pewnością podniesie wartość Twojego opracowania.

Przykład opisu:
Uważam, że rynek mebli produkowanych na wymiar ma tendencję rosnącą. Wynika to z dynamicznego rozwoju branży remontowo – budowlanej, która ma duży wpływ na  kształtowanie się popytu na meble.  Przewidywania odnośnie rozwoju rynku  meblarskiego na rok 2022 były dość optymistyczne, jednak wojna na Ukrainie zaburzyła perspektywy wzrostu. W  firmach budowlanych średnio 60% wszystkich pracowników stanowili  Ukraińcy. Na rynku działały też przedsiębiorstwa, które zatrudniały wyłącznie fachowców z Ukrainy. Większość z nich wyjechała walczyć z rosyjskim okupantem. To może przełożyć się na wielkość usług rynku budowlanego. Myślę jednak, że branża meblowa nie ucierpi. W ostatnich kilku latach wybudowano w regionie bardzo dużo nowych domów i mieszkań, a ich właściciele zgłaszają duże zapotrzebowanie na nowoczesne, funkcjonalne meble, dostosowane do ich gustów i specyfiki pomieszczeń. Jeszcze w ubiegłym roku, analizy rynkowe wskazywały na znaczny wzrost udziału mikroprzedsiębiorstw w produkcji meblarskiej. W artykule na stronie Internetowej: Inwestycje.pl, podano, iż wartość sprzedaży zrealizowanej przez polską branżę meblarską wyniosła 59,9 mld zł w 2021 r., co oznacza wzrost o 18% w skali roku, wynika z danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM). Prognozy Izby wskazują na dalszy wzrost – do 64,7 mld zł w tym roku (+8% r/r). Inny raport  „Polskie Meble Outlook 2022”, przewiduje w 2022 roku wzrost wartości produkcji sprzedanej do poziomu 64,7 mld zł a wartości wyprodukowanych mebli do wartości 50,6 mld zł (+8%). Jeśli więc sytuacja finansowa polskich rodzin nie ulegnie drastycznemu pogorszeniu wskutek postępującej inflacji, to moja firma ma szansę na dynamiczny rozwój nie tylko w ciągu najbliższych dwóch lat, lecz także kolejnych. Jako właściciel nowego biznesu, czuję wewnętrzną moc, jestem  zdeterminowany, w dążeniu do wyznaczonego sobie celu i budowania swojej marki w świadomości mieszkańców obsługiwanego terenu.

2. Klienci i charakterystyka rynku

Do kogo adresowana jest oferta?

Uwaga!
Opisując klientów, warto pomyśleć o ich segmentacji. Są pewne firmy, które nastawiają się na klienta masowego, ale nawet tam, można przeprowadzić segmentację. Np. z całej populacji wydzielić osoby zainteresowane zdrowym trybem życia. Oczywiście, każdy rodzaj działalności będzie obsługiwał inne grupy klientów. Musisz sobie odpowiedzieć na szereg pytań:
– w jakim wieku jest klient,
-jakie ma wykształcenie,
-z jakiego środowiska si wywodzi?
-jaka jest jego obecna sytuacja finansowa?
– czego potrzebuje, jaki ma problem, który możesz rozwiązać?
– czego potrzebuje tak bardzo, że jest skłonny wydać swoje pieniądze aby kupić coś od Ciebie?
– czym wyróżnia się na tle innych klientów?

Grupy te są właśnie dzielone na segmenty, gdy:
– każda z nich ma inne potrzeby, wymagające różnych ofert,
– istnieje konieczność docierania do  nich, poprzez różne kanały dystrybucji,

Ofertę kieruję do:

  1. Osób fizycznych, które kupują mieszkania, bądź też je remontują,
  2. Właścicieli domków jednorodzinnych – nowych, a także remontowanych poszukujących niebanalnych rozwiązań funkcjonalnych mebli,
  3. Salonów kosmetycznych, fryzjerskich, instytucji oraz firm, które poszukują stylistyki oraz kolorystyki w zależności od indywidualnych upodobań i funkcjonalności.

Moim idealnym klientem jest osoba w wieku 30-50 lat, która chce mieć coś wyjątkowego, niepowtarzalnego, a przede wszystkim dopasowanego do  indywidualnych preferencji. Umie rozpoznać swoje potrzeby, dzięki obserwacji rynku, przeglądaniu nowości na portalach społecznościowych i branżowych. Odpowiednia wysokość blatu, ergonomia dostosowana do jego potrzeb, określone rozmieszczenie sprzętów AGD, szuflad i powierzchni szafkowych, świadczą o znajomości nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie wzornictwa meblowego.  Ze względu na swoje indywidualne podejście  i duże wymagania klientów, jest świadom dłuższego oczekiwania na realizację zamówienia. Nie czuje presji czasu, tym bardziej, że proces powstawania takiej kuchni często trwa nawet kilka miesięcy.
Mój idealny klient, często posiada niewymiarowe pomieszczenia, nieraz o niewielkim metrażu, w których każdy skrawek powierzchni wymaga praktycznego zagospodarowania. Jego wyobraźnia podpowiada potrzebę zabudowania w kuchni każdej wolnej przestrzeni, decyduje się na wysoką zabudowę która zajmuje całą powierzchnię ścian,  sięga sufitu.
Taki klient jest towarzyski, często wykorzystuje koncepcję otwartej kuchni, tworząc wraz z salonem przestronne wnętrze, w którym króluje duży rodzinny stół.

Biorąc pod uwagę geograficzny obszar działania, na początku działalności skupię się na terenie lokalnym, czyli mieście Łodzi, w dalszej kolejności będę chciał wejść na rynek całego województwa łódzkiego.

Pragnę podkreślić, iż mój wybór takiej grupy docelowej,  wynika przede wszystkim ze specyfiki moich usług oraz obserwacji rynku. Mimo pandemii koronawirusa, cały czas rozwija się branża meblarska. Budownictwo nie zwania tempa, w mieście  budowane są kolejne osiedla mieszkaniowe, w wielu dzielnicach trwają prace rewitalizacyjne. Pracy starczy dla wielu podobnych do mojej firm.

Jakie są oczekiwania i potrzeby klientów w stosunku do oferowanego produktu? Czy najistotniejsza jest dla nich niska cena, wysoka jakość czy też inne czynniki?

Dzisiejszy klient jest inny od tego, sprzed dwudziestu – trzydziestu lat. Jest wyedukowany,
a dzięki dostępowi do Internetu i portali społecznościowych oraz blogów, na bieżąco analizuje trendy w różnych dziedzinach. Także wzornictwa meblowego. Z moich obserwacji wynika, iż  coraz większą wagę przykłada do jakości, funkcjonalności i designu mebli zarówno do pomieszczeń mieszkalnych, jak też biurowych. Cena, która kiedyś decydowała o decyzjach zakupowych, jest obecnie jednym z kilku kryteriów, ważnym, ale nie jedynym. Uwidaczniają się inne wartości, na które klient zwraca swoją uwagę,  takie chociażby, jak modny design, czy też zgodność z lansowanymi w portalach społecznościowych i blogach tematycznych trendami. Decydując się na konkretny wybór mebli, chcą zamanifestować wobec przyjaciół, czy też rodziny swoją indywidualność i gust. Duże znaczenie mają jakość oraz estetyka wykonania. Klienci zamożniejsi, którzy dysponują większą gotówką, oczekują wysokiej jakości materiałów użytych do produkcji,  w tym prowadnic, pojemnych i funkcjonalnych szuflad, ułatwiających przechowywanie żywności, sprzętu AGD, itp. Meble muszą  posiadać  organizery, nowoczesnych carga, systemy cichego domyku itp. Wszystkie te elementy mają niebagatelny wpływ na komfort użytkowania mebli, a co za tym idzie na zadowolenie klientów.

Od firmy montującej meble, klienci oczekują:
– fachowego doradztwa,
– wiedzy i kompetencji wykonawcy,|
– nowych innowacyjnych rozwiązań technologicznych,
– kompleksowości usług (projekt + realizacja),
– wizualizacji mebli poprzez udostępnienie projektu   (klient  w moim przedsiębiorstwie
będzie miał możliwość wyboru projektu zgodnie z własnymi oczekiwaniami),
– kreatywności i pomysłowości ( posiadam zmysł artystyczny),
– gwarancji na wykonane usługi,
– dostępności (godzin otwarcia, kontaktu z firmą),
– bezpieczeństwa dla zdrowia zakupionych produktów, aby nie były toksyczne i szkodliwe,
– krótkiego terminu realizacji zamówienia, zgodnie z ustalonym projektem,
– czystości podczas montażu,
– dyskrecji na temat domu, jego wyposażenia, itp.

Na dzisiaj koniec, zapraszam do lektury dalszej części opisu.

Stanisław Bińkiewicz

O Autorze 

Absolwent Europejskiej Akademii Planowania Finansowego, uzyskał Certyfikat Doradcy Finansowego €FG, Certyfikowany Trener Biznesu, Coach, Konsultant Kryzysowy

    Znajdź mnie:
  • facebook
  • linkedin
  • skype